W porozumieniu, podpisanym w Warszawie przez stronę rządową i grupy zainteresowane budową i rozwojem morskiej energetyki wiatrowej w Polsce zawarto zapisy o współpracy obliczonej na maksymalizację „local content”, czyli udziału polskich przedsiębiorców w łańcuchu dostaw dla morskich farm wiatrowych powstających w polskiej strefie ekonomicznej. Ich częścią ma być Łeba, gdzie podobnie jak w Ustce, w 2026 roku mają już działać terminale serwisowe dla Morskich Farm Wiatrowych. Budowę portu instalacyjnego zaplanowano w Gdyni. W pracach nad porozumieniem uczestniczyli reprezentanci administracji rządowej, samorządów, inwestorzy, operatorzy morskich farm wiatrowych w Polsce, a także przedstawiciele łańcucha dostaw i usług, jednostek naukowo-badawczych oraz instytucji finansowo-ubezpieczeniowych.
-Porozumienie sektorowe było inspirowane brytyjskim porozumieniem tzw. Offshore Sector Deal. Zostało wypracowane dzięki dobrej woli wielu stron działających zgodnie w niewiele ponad rok. To przykład bardzo dobrej współpracy między rządem, a obecnymi i przyszłymi inwestorami i operatorami morskich farm wiatrowych w Polsce oraz przedsiębiorcami zaangażowanymi w dostawy dla przygotowania, realizacji i eksploatacji projektów offshore wind. Oprócz zapewnienia terminalu instalacyjnego, który zostanie uruchomiony w Porcie w Gdyni, to kluczowy element budowy i rozwoju krajowego łańcucha dostaw
- informuje Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Budowa portu serwisowego w Łebie ma kosztować ok. 437 mln euro i zostanie sfinansowana z pieniędzy pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy. W odległości ok. 22 km d brzegu powstanie ok. 100 turbin wiatrowych Orelnu, Equinoru i Polskiej Grupy Energetycznej. Z Łeby do planowanych inwestycji jest najbliżej i to było głównym powodem lokalizacji portu serwisowego. Ma on zostać dostosowany do obsługi farm wiatrowych jednocześnie przy zachowaniu jego rybackiego charakteru. Projekt przebudowy portu, którego wstępną koncepcję wykonała gmina Łeba i przesłała do Urzędu Morskiego w Gdyni, gwarantuje m.in. odpowiednie głębokości na torze podejściowym, budowę nowego basenu technicznego, wyremontowanie i skrócenie starego falochronu wschodniego oraz budowę i przesunięcie nowego falochronu.
Skorzysta region
Przy okazji tej inwestycji samorządy powiatu lęborskiego zabiegają o modernizację linii kolejowej 229 do Łeby oraz budowę obwodnicy wschodniej Lęborka. Po uruchomieniu portu serwisowego do kasy Łeby wpłyną dodatkowe dochody z tytułu podatków od nieruchomości. Powstaną także nowe miejsca pracy w których zatrudnienie będą mogli znaleźć mieszkańcy powiatu lęborskiego. Do tego potrzebne są w lęborskich szkołach nowe kierunki kształcące przyszłych pracowników portu serwisowego.
-W ramach prowadzonych negocjacji zawalczyliśmy o to, żeby w Lęborku w oparciu o technikum powstała klasa w której kształciliby się przyszli pracownicy morskich farm wiatrowych i która miałaby praktyki w porcie serwisowym w Łebie
- mówi Andrzej Strzechmiński, burmistrz Łeby.
Obecnie w lęborskim PCE działa klasa o profilu Technik Urządzeń Systemów Energetyki Odnawialnej..
- Jesteśmy zainteresowani praktykami w Łebie i jeśli będzie taka możliwość, to z niej skorzystamy
- mówi Artur Obolewski, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Lęborku. -
Byłoby świetnie, gdybyśmy mieli także możliwość obserwowania budowy portu serwisowego na każdym etapie jego powstawania.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?