MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Fabryka Stellantis w Gliwicach. Duże „elektryki” zjeżdżają z taśmy produkcyjnej

Paweł Piątek
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Stellantis
Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis (Stellantis Commercial Vehicles Business Unit), uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych, dołączając tym samym do globalnej ofensywy Stellantis Pro One na rynku pojazdów użytkowych. Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.

Pierwszym w pełni elektrycznym samochodem dostawczym, który zjechał z linii produkcyjnej fabryki jest Fiat Professional e-Ducato, flagowy model marki Fiat Professional.

Wraz z uruchomieniem produkcji modelu e-Ducato, Fiat Professional dołącza do pozostałych marek produkowanych w Gliwicach, do których należą: Citroën, Opel, Peugeot i Vauxhall. Tym samym w portfolio gliwickiej fabryki znajduje się pięć, z sześciu, marek oferowanych przez Stellantis w ramach zaprezentowanej pod koniec 2023 roku ofensywy Pro One.

Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych przez Stellantis w segmencie dużych samochodów dostawczych jest akumulator o pojemności 110 kWh, który zapewnia zasięg do 420 km. Nowy układ napędowy, oprócz akumulatora, uzupełnia nowa jednostka napędowa generująca do 200 kW mocy (270 KM) w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 410 Nm. Całkowicie nowe są również funkcje ładowania. Obejmują dwie standardowe ładowarki, pierwsza o mocy 11 kW do szybkiego ładowania prądem zmiennym i druga o mocy do 150 kW w opcji ładowania prądem stałym, umożliwiająca szybkie naładowanie akumulatora w zaledwie 55 minut.

Nowy E-Ducato jest wyposażony w wyjątkowo wydajną jednostkę napędową i oferuje trzy tryby jazdy – Eco, Normal, Power zapewniające idealną równowagę między osiągami a zasięgiem (konfigurowalnym przez kierowcę) poprzez różne rodzaje przyspieszenia i prędkości maksymalnej w zależności od wybranego trybu jazdy. Nowe Ducato zachowuje przestrzeń o pojemności do 17 metrów sześciennych i ładowność do 1500 kg oraz oferuje pełną gamę nowych systemów ADAS.

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem przekształcenia, zlokalizowanej w Gliwicach, polskiej fabryki Stellantis w ośrodek produkcji w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych oraz w centrum tworzące oprogramowania na potrzeby pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicles). Rolę tę pełnią wspólnie fabryka dużych samochodów dostawczych i Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX). Produkcja Fiata Professional e-Ducato odbywa się w całkowicie nowym zakładzie. Obiekt jest wyposażony w jedne z największych robotów przemysłowych w Europie, posiada nowoczesne energooszczędne technologie lakiernicze, a także wysoce efektywne procesy jakościowe oraz nowy szybki tor testowy.

„Jako fabryka należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis, realizującej strategię Stellantis Pro One, mamy bardzo ambitne zadania. Rolą Gliwic w dostarczaniu klientom i klientkom kompleksowej oferty pojazdów użytkowych jest produkcja największych VAN-ów marek należących do Stellantis. Wraz z uruchomieniem produkcji modeli elektrycznych wchodzimy w nowy etap rozwoju zakładu, przyczyniając się do umocnienia pozycji Stellantis jako wiodącego producenta w zakresie zeroemisyjnej oferty w segmencie pojazdów użytkowych. Stellantis jest niekwestionowanym liderem w segmencie pojazdów użytkowych w regionie Europy z ponad 38% udziałem w rynku samochodów elektrycznych” – powiedział Grzegorz Buchal, dyrektor fabryki dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Budowa S6 za węzłem Bożepole Wielkie postępuje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fabryka Stellantis w Gliwicach. Duże „elektryki” zjeżdżają z taśmy produkcyjnej - Motofakty

Wróć na leba.naszemiasto.pl Nasze Miasto