W piśmie do PKP PLK Zarząd Powiatu Lęborskiego podkreśla, że rewitalizacja linii 229 to priorytetowe zadanie. Argumentuje, że Łeba ma zostać portem serwisowym dla morskich farm wiatrowych i potrzebny będzie transport alternatywny dla drogi wojewódzkiej 214.
-To będzie wymagało sprawnego zaplecza transportowego, zapewniającego stały dowóz specjalistów, materiałów eksploatacyjnych i zaopatrzenia portu serwisowego w ramach sprawnie działającego łańcucha dostaw i kompetencji
- podkreśla Zarząd Powiatu.
- Również na etapie koniecznej modernizacji łebskiego portu , sprawny i efektywny transport kolejowy jest koniecznością.
Do tego powstaje Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa, jest Słowiński Parki Narodowy i atrakcyjne plaże. Łeba przyciąga co roku coraz większą ilość turystów i samorządy zwracają uwagę, że z korzyścią dla środowiska byłoby, gdyby przyjeżdżali do Łeby pociągiem, a nie autem. Również z tej przyczyny samorząd powiatu podpowiada, że wskazana byłaby elektryfikacja tej linii. O rewitalizację linii 229 od dawna zabiega również Łeba
. - Wniosek o rewitalizację tej linii złożyliśmy do Krajowego Planu Odbudowy, od 2011 roku prowadzimy z Urzędem Marszałkowskim, PKP a także równymi instytucjami rozmowy na temat rewitalizacji linii kolejowej 229 i dworca kolejowego
- mówi Andrzej Strzechmiński, burmistrz Łeby.
- Na nasz wniosek PKP dokonało podziału działek przy dworcu. Niestety, w Urzędzie Marszałkowskim usłyszałem, że planów rewitalizacji linii 229 do Łeby nie ma, a są tylko do Nowej Wsi Lęborskiej. Moje pytanie dlaczego tak jest, odebrano jako atak.
Tymczasem PKP PLK czeka na konkrety w sprawie nowej unijnej perspektywy finansowej i od tego uzależnia ostateczny kształt listy projektów do realizacji. Rewitalizacja całej linii 229 z Lęborka do Łeby jest rozważana przez przewoźnika.
- Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027
- informuje Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego PKP PKL
-Projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 229 na odcinku z Lęborka do Łeby jest rozważany na etapie prac planistycznych. Należy jednak mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów na lata 2021-2027 będzie uzależniona od zasad korzystania z instrumentów finansowych, a także z różnymi instytucjami,UE, które są w trakcie ustalania, oraz uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu i decyzjami na poziomie rządowym i regionalnym.
Z tego też powodu nie można mówić ani o konkretnych terminach, ani tym bardziej o harmonogramie prac, czy kosztach całej inwestycji.
-Zakres, harmonogram i kosztorys inwestycji będą wynikiem prac przygotowawczych, które poprzedzą realizację projektu w przypadku podjęcia decyzji o jego rozpoczęciu
- informuje Przemysław Zieliński.
Rewitalizacja "dojedzie" do Nowej Wsi Lęborskiej?
Wiele wskazuje na to, że PKP PLK, jeśli rozpocznie rewitalizację linii 229, to zakończy ją w Nowej Wsi Lęborskiej. Dokumentacja na ten odcinek jest już gotowa.
-PKP PLK posiadają dokumentację przygotowawczą dla odcinka linii kolejowej nr 229 Lębork - Nowa Wieś Lęborska. Dokumentacja jest podstawą do kolejnego etapu, czyli prac inwestycyjnych
- mówi
Przemysław Zieliński
.
- Realizacja zadania pozwoliłaby na wydłużenie relacji pociągów SKM do Nowej Wsi Lęborskiej i poprawę dostępu mieszkańców do kolei w dynamicznie rozwijającej się części miasta. W planach jest m. in. budowa nowego przystanku osobowego Lębork Mireckiego, modernizacja przystanku osobowego Lębork Nowy Świat i przebudowa stacji Nowa Wieś Lęborska wraz z peronem wyspowym i jednokrawędziowym. Planowana jest poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo - drogowych i remont obiektów inżynieryjnych.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?