Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Home office – jak zaaranżować w domu miejsce na domowe biuro? Sprawdź, jak wygodnie zaplanować przestrzeń do pracy zdalnej

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Jeśli nie mamy w domu własnej sypialni albo jest ona niewielka, musimy wydzielić kąt do pracy w salonie czy aneksie kuchennym. Niestety wiąże się to z koniecznością pracy w ściśle określonych godzinach, gdy domownicy są poza domem, więc wymaga to od nas dużej samodyscypliny.
Jeśli nie mamy w domu własnej sypialni albo jest ona niewielka, musimy wydzielić kąt do pracy w salonie czy aneksie kuchennym. Niestety wiąże się to z koniecznością pracy w ściśle określonych godzinach, gdy domownicy są poza domem, więc wymaga to od nas dużej samodyscypliny. Ivan Samkov/Pexels.com
Jak zorganizować w domu kącik do home office? Osoby żyjące na co dzień w większym metrażu raczej nie mają problemu ze znalezieniem w domu zacisznego miejsca, w którym mogą postawić biurko i wygodne krzesło. Niestety wielu z nas dysponuje zaledwie niewielką powierzchnią mieszkalną i musi się nad tym często mocno nagłowić. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, żeby stworzyć komfortowe warunki do pracy w domu. Sprawdź nasze praktyczne rozwiązania.

Podczas pandemii wielu z nas musiało przerzucić się na pracę zdalną i zostaliśmy zmuszeni do znalezienia w domu miejsca do jej wykonywania. Ta forma się sprawdziła i wiele firm nadal chętnie oferuje pracownikom możliwość realizacji obowiązków zawodowych w formie home office. Podsuwamy kilka sprawdzonych sposobów na aranżację w domu miejsca do pracy. Sprawdź, jak stworzyć komfortowe warunki do jej wykonywania.

Wygodny blat i krzesło to podstawa

Idealna sytuacja jest wtedy, gdy mamy w pomieszczeniu miejsce na ulokowanie funkcjonalnego biurka lub montaż dużego blatu oraz ustawienie ergonomicznego krzesła biurowego. Jeśli jednak metraż nam na to nie pozwala, jest jeszcze kilka innych pomysłowych rozwiązań.

Pomysły na biurko do pracy w salonie, kuchni czy sypialni to m.in.:

  • blat chowany w ścianie (na zawias),
  • blat wysuwany z szuflady,
  • biurko ukryte za drzwiami,
  • blat w szafie,
  • blat będący kontynuacją parapetu.

Tego rodzaju blaty nie zajmują praktycznie miejsca albo zajmują go bardzo niewiele. Wprawdzie gotowych modeli tego typu rozwiązań nie ma zbyt wielu na rynku, ale sprawdzony stolarz bez problemu wykona taki mebel na zamówienie.

Jeśli chcemy zadbać o kręgosłup i wygodę podczas pracy, nie możemy zapomnieć o porządnym krześle. Najlepiej kupić lub wypożyczyć z biura fotel biurowy z możliwością regulacji zagłówka, siedziska i oparcia. Dopasowanie fotela do własnych gabarytów i preferencji sprawi, że zdecydowanie poprawi nam się komfort pracy. Niestety fotel biurowy zajmuje sporo miejsca, więc nie każdy może sobie pozwolić na takie rozwiązanie. Na rynku jest dostępny sporo bardziej kompaktowych, wygodnych krzeseł z podłokietnikami. Wystarczy tylko dobrze poszukać.

Architekta Magdalena Daszkiewicz, właścicielka pracowni architektury PRZESTRZENIE
Architekta Magdalena Daszkiewicz, właścicielka pracowni architektury PRZESTRZENIE Justyna Bronowska

– W aranżacji domowej przestrzeni do pracy główną rolę odgrywa funkcjonalność i ergonomia. Coś, o czym na pewno trzeba pamiętać to światło. Odpowiedni kąt padania, natężenie, barwa. Dla praworęcznych powinno padać z lewej strony, dla leworęcznych z prawej. Lepiej, jeśli jest dostęp do światła dziennego. Natomiast stylistyka to kwestia wtórna, którą osiągamy przez wybór odpowiednich materiałów, wyposażenia i dodatków, ale podstawą dobrego miejsca do pracy jest jego dostosowanie do osoby pracującej oraz typu samej pracy. Inaczej takie miejsce będzie zaaranżowane, kiedy to kącik w mieszkaniu, w którym mieszka również małe dziecko, a jeszcze inaczej, jeśli nasza praca w dużej mierze to rozmowy – telefoniczne i wideo – mówi architektka Magdalena Daszkiewicz, właścicielka pracowni architektury PRZESTRZENIE

Wygodne krzesła i fotele do pracy

Materiały promocyjne partnera

Pamiętaj o odpowiednim oświetleniu blatu

Miejsce pracy powinno być odpowiednio oświetlone. Dzięki niemu nie tylko podniesiemy komfort pracy i swoją efektywność, ale również nasze oczy nie będą się męczyły. Najlepiej dysponować dwoma sztucznymi źródłami światła: rozproszonym i kierunkowym (punktowym). Jeśli jesteśmy leworęczni, lampa biurkowa powinna być umieszczona z lewej strony blatu.

Pamiętajmy, że równie ważne jest światło dzienne, które poprawia nastrój, koncentrację i dodaje energii. Planując kącik do pracy, musimy tak ustawić monitor komputera, żeby światło słoneczne bezpośrednio się w nim nie odbijało. Jeśli nie mamy takiej możliwości, to zamontujmy w oknie przy biurku rolety, plisy lub zasłony, które pomogą nam regulować natężenie dziennego światła.

– Praca w domu stanowi nie lada wyzwanie, zwłaszcza jeśli chcemy zachować higienę pracy i oddzielić ją od życia domowego. Jednym z moich ulubionych rozwiązań jest „ukrycie” biurka za drzwiami szafy, skrzydła typu pocket door sprawdzą się tu świetnie. Jeśli nie jest to możliwe, można próbować wydzielić wnękę do pracy regałem ażurowym, który da nam dodatkową przestrzeń do przechowywania – dodaje projektantka Magdalena Daszkiewicz.

Niezastąpione ścianki działowe

W niewielkich przestrzeniach warto wykorzystać modułowe ścianki działowe. Jeśli planujemy dłużej pracować w trybie zdalnym, to możemy na stałe wydzielić kącik do pracy np. za pomocą lameli, gotowej ścianki ażurowej lub płyt z gipso-kartonu.

Jeśli jednak nie chcemy robić rewolucji w pomieszczeniu, nie mamy na to funduszy lub mieszkamy w wynajętym lokum, wykorzystajmy do tego celu mobilne ścianki działowe. Takie rozwiązanie zajmuje niewiele miejsca, jest proste w montażu oraz demontażu i pozwala na szybkie wydzielenie miejsca do pracy czy nauki. Jeśli zdecydujemy się na opcję składaną czy na kółkach, łatwo przedstawimy przepierzenie w inne miejsce.

Do wyboru mamy modułowe i mobilne ścianki działowe m.in. w formie:

  • dekoracyjnych parawanów,
  • ścianek biurowych,
  • ekranów akustycznych,
  • regałów ażurowych,
  • lamp akustycznych.

Na zdjęciu lampa akustyczna, która pochłania i tłumi dźwięki

Biurowe akcesoria i dokumenty – jak je przechowywać?

Niezależnie od tego, czy dysponujemy oddzielnym domowym gabinetem, czy mamy tylko wydzielony w mieszkaniu kącik do pracy, warto zastanowić się, gdzie będziemy przechowywać dokumenty i biurowe akcesoria. W pokoju pracy najlepiej umieścić szafkę lub regał, na którym zmieszczą się wszystkie niezbędne do pracy rzeczy. Jeśli nasz home office odbywa się w salonie, pomyślmy przynajmniej o jednej podręcznej półce, szufladzie czy szafce na biurowe przedmioty i papiery.

Warto też wykorzystać biurkowe organizery i segregatory, które ułatwią nam utrzymanie porządku w służbowych akcesoriach,

Na zdjęciu praktyczny organizer biurowy

Monitory do pracy

Materiały promocyjne partnera
od 7 lat
Wideo

Gdynia Orłowo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Home office – jak zaaranżować w domu miejsce na domowe biuro? Sprawdź, jak wygodnie zaplanować przestrzeń do pracy zdalnej - RegioDom.pl

Wróć na leba.naszemiasto.pl Nasze Miasto