MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dużo się dzieje. Najnowszy raport z placu budowy S6 Bożepole Wielkie - Leśnice

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Odcinek budowy w Lęborku wyróżnia ogromnymi pracami ziemnymi. To stąd rozpościera się robiący duże wrażenie widok. Lębork jest sercem inwestycji na tym odcinku, to tutaj znajduje się też baza inwestycji.
Odcinek budowy w Lęborku wyróżnia ogromnymi pracami ziemnymi. To stąd rozpościera się robiący duże wrażenie widok. Lębork jest sercem inwestycji na tym odcinku, to tutaj znajduje się też baza inwestycji. Marcin Kapela
Na 20 procent ocenia stan zaawansowania budowy drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Leśnice dyrektor kontraktu z firmy Budimex Wojciech Kołacki. Prace ziemne, jakie prowadzone są w Lęborku, mają niespotykaną skalę na Pomorzu. Zakończenie inwestycji kosztującej 718 669 944,83 zł planowane jest na 7 października 2025 roku.

W styczniu br. wojewoda pomorski wydał zezwolenie (decyzja ZRID) na realizację inwestycji drogowej dla najdłuższego, liczącego 22 kilometry odcinka trasy S6 w województwie pomorskim między Leśnicami a Bożympolem Wielkim. Wykonawcą inwestycji jest Budimex, a wartość umowy to ponad 718,6 mln zł.

Lębork sercem budowy

Odcinek budowy w Lęborku wyróżnia ogromnymi pracami ziemnymi. To stąd rozpościera się robiący duże wrażenie widok. Lębork jest sercem inwestycji na tym odcinku, to tutaj znajduje się też baza inwestycji. Po tych kilku miesiącach intensywnych stan zaawansowania prac oceniany jest na 20 procent.

- Jeśli nie w Polsce północnej, to na pewno w województwie pomorskim największy wykop. Bez postępu prac w Lęborku cała reszta kontraktu stoi. Mamy tutaj do wykopania prawie 2,9 miliona metrów sześciennych gruntu i to wszystko na odcinku liczącym 1,8 kilometra. Największy projektowo wykop liczy 35 metrów. Z tego całego wykopu musimy zbudować cały odcinek, czyli 20 kilometrów. To stąd musimy rozwieźć materiał na całą trasę. To stąd wydobywamy też kruszywa, które stanowią warstwę konstrukcyjną pod całą trasę. I to jest główny problem, żeby to zgrać w odpowiednim czasie i terminie

- podkreśla Wojciech Kołacki, dyrektor kontraktu.

Szybciej postępują prace przy obiektach mostowych, pozostałe posuwają się zgodnie z harmonogramem.

- Trochę problemów sprawia nam pogoda. Przez częste opady deszczu ograniczona jest wydajność prac na tym dużym wykopie.

Na 22 kilometrach do wybudowania jest 26 obiektów inżynierskich i 20 przejść dla zwierząt w formie przepustów.

- Obecnie prowadzimy prace na 20 z 26 obiektów i prace są mocno zaawansowane. Najpóźniej do połowy przyszłego roku planujemy rozpoczęcie prac na pozostałych obiektach. W Lęborku znajduje się największy z elementów tej inwestycji, który przeprowadza drogę S6 nad linią kolejową 237 i Drogą Wojewódzką 214. Jest to obiekt dwuprzęsłowy, a każde przęsło ma 37 metrów

- mówi Maciej Gburek, zastępca kierownika projektu do spraw mostów.

Jadąc od strony Bożegopola Wielkiego prawie do samego Lęborka trasa S6 biegnie w sąsiedztwie linii kolejowej. Obecnie wykonywane są tam zbiorniki retencyjne. W miejscu, gdzie będzie prowadziła droga, prowadzone jest betonowanie ścian. Powstaje jedno z czterech dużych przejść dla zwierząt, nad linią kolejową i nad S6, w formie łupiny żelbetowej. Na kilkunastu kilometrach droga prowadzi po płaskim terenie, w dolinie rzeki, niewiele powyżej wód gruntowych, co oznacza słabe warunki gruntowe, stąd konieczne jest prowadzenie dużej liczby wymian ziemi i wzmocnień. W związku z budową S6 wyciętych zostało około 100 ha lasów.

Obecnie prowadzone są prace z konstrukcjami nawierzchni na pierwszych odcinkach od 0 do 2 kilometra. Na potrzeby inwestycji Budimex jako wykonawca utworzy wytwórnię mas bitumicznych na całą budowę. Pierwsze roboty bitumiczne planowane są jeszcze w tym roku.

Im bliżej Lęborka, w Ługach i w Mostach prace są coraz bardziej zaawansowane. W Mostach S6 przechodzić będzie na drugą stronę DK6. Tutaj też było wiele wyburzeń obiektów budowlanych. Z Lęborka w kierunku na Leśnice wykonane zostały zbiorniki retencyjne. Wykonawca czyni przygotowania, żeby w najbliższych tygodniach wykonać warstwy konstrukcyjne na prawej nitce drogi. Pierwszy pasek bitumiczny planowany jest na przełomie października i listopada.

Kadra i sprzęt

Kadra kierownicza wraz z pracownikami biurowymi przy tej inwestycji liczy 79 pracowników. W zespołach projektowych pracuje 17 osób. Operatorzy maszyn i robotnicy to 335 osób. 51 firm to podwykonawcy robót budowlanych, 73 firmy to podwykonawcy usług a 53 dostawcy materiałów.

Do robót drogowych wykorzystywanych jest 81 sztuk sprzętu, do robót mostowych 77, do robót branżowych 14.

Odcinek drogi, który ma początek od węzła w Bożympolu Wielkim, prowadzi wzdłuż linii kolejowej 202 i przecina zalesiony teren oraz zabudowania. Na wysokości Mostów (gm. Nowa Wieś Lęborska) skręca na południe, aby ominąć Lębork i zakończyć się na wysokości Leśnic. Drogi przecinające się z przyszłą drogą ekspresową mają także zostać przebudowane, a cała trasa zyskać infrastrukturę służącą ochronie środowiska. Chodzi o przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne czy system odwodnienia.

Trasa będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i z pasem awaryjnego postoju. Budimex wybuduje też węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce. Powiększy się też istniejący węzeł w Bożympolu Wielkim. Oto, co jeszcze obejmuje zakres inwestycji:

  • przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą;
  • budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • budowę estakady nad istniejącą drogą wojewódzką nr 214, linią kolejową nr 229 oraz 237, rzeką Okalica oraz drogą powiatową nr 1330G;
  • budowę pozostałych obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej;
  • budowę obiektów mostowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych i łącznic węzłów;
  • budowę przepustów pod obwodnicą i pod pozostałymi drogami oraz zjazdami;
  • budowę oświetlenia drogowego;
  • budowę kanalizacji teletechnicznej;
  • budowę systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających;
  • realizację urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne/infiltracyjne,
  • budowę infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych, sieci i urządzeń oczyszczających ścieki sanitarne, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających i innych;
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury technicznej, w tym: linii elektroenergetycznych i teletechnicznych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych;
  • wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg oraz wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego takie, jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia (np. przy zbiornikach retencyjnych)
  • rozbiórkę obiektów budowlanych, w tym budynków mieszkalnych;
  • opracowanie dokumentacji powykonawczej;
  • wykonanie wszelkich innych robót i opracowań, jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji;
  • uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji

Węzeł Bożepole Wielkie wyłączony

W ramach realizowanej inwestycji wykonawca przebuduje węzeł Bożepole Wielkie. Już dziś, 31 sierpnia rozpoczynają się tam prace.

- Wyłączamy łącznicę węzła Bożepole Wielkie z ruchu. Nie będzie możliwości zjechania łącznikami z węzła. Te prace potrwają do momentu, kiedy wykonamy nowy układ, rondo i podłączenie węzła według naszego projektu. To może zająć kilka miesięcy. W pewnym momencie będziemy mieć taką sytuację, że droga będzie puszczona nie przez DK6, za węzłem Bożepole Wielkie, tylko drogą dojazdową z D1, co nastąpi w tym lub na wiosnę przyszłego roku. Tak, żebyśmy mogli kontynuować prace w Bożympolu w kierunku na Lębork - informuje dyrektor kontraktu Wojciech Kołacki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dużo się dzieje. Najnowszy raport z placu budowy S6 Bożepole Wielkie - Leśnice - Lębork Nasze Miasto

Wróć na leba.naszemiasto.pl Nasze Miasto